Köpvillkor

När du genomför ett köp hos oss skapas ett konto åt dig där du kan logga in till "Mina Sidor" och se hela din köphistorik. För att genomföra ett köp på Childrenshouse.se måste du godkänna villkoren. Där kan du också se var din order är. Medlemskapet på Childrenshouse.se är kostnadsfritt och tecknas med dig som är över 16 år och folkbokförd i Sverige. Som medlem registreras alla dina köp du alla köp i kassan, du behöver inget klubbkort.

Köp gjorda i vår fysiska butik registreras på bonuskort i pappersformat. Dessa köp kan ej registreras till Mina Sidor och ej heller kan köp gjorda i vår webbshop registreras på bonuskorten i pappersformat.


Personuppgiftshantering

Vi har som målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd såsom till exempel Dataskyddsförordningen / GDPR (General Data Protection Regulation). Vi samlar inte in eller behandlar mer uppgifter än vad vi behöver för att kunna uppfylla dina förväntningar och de skyldigheter som vi har mot dig.


Ett genomfört köp hos Childrenshouse.se innebär att du som kund ger tillåtelse för användning av personuppgifter och cookies enligt rådande personuppgiftslag. Vi sparar och behandlar personuppgifter för att vi ska kunna skicka dig anpassade medlemserbjudanden och för att göra marknads- och kundanalyser samt för att möjliggöra riktad marknadsföring till dig baserad på dina tidigare inköp.

Vi sparar ditt för- och efternamn, ditt telefonnummer, din e-postadress, din postadress samt din köphistorik på vår webbplats samt i butik för att underlätta vid kundtjänstärenden, returer, reklamationer och sms-utkick om status på din beställning. Vi sparar dina personuppgifter så länge du är medlem hos oss på Childrenshouse.se.


Personuppgifter överförs till våra samarbetspartners, i syfte att administrera och underlätta ditt köp, för att administrera ditt medlemskap hos oss och hjälpa oss med marknadsföringsutskick. Dessa samarbetspartners är t.ex. transportbolag, betalpartner, e-postleverantör och webbanalysleverantör. Dessa företag är personuppgiftsbiträden och det är fortfarande vi som är personuppgiftsansvariga. Vi säkerställer att våra partners hanterar personuppgifter enligt gällande lagstiftning och på ett säkert sätt genom att ingå avtal om hantering av personuppgifter med dem.


Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det finns ett behov av att bevara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna lämnades, eller samlades in för. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål.

Om du kontaktar oss via e-post så sparas vår korrespondens så länge som det är nödvändigt för att uppfylla ändamålet med ärendet.
Personuppgifter som vi behandlar i syfte att administrera kundförhållande, inklusive dina köp och användarkonton, eller för att fullgöra avtal och rättsliga förpliktelser gentemot dig, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrättsåtaganden, behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna administrera kundförhållandet och fullgöra vårt avtal eller våra rättsliga förpliktelser och åtaganden gentemot dig.

Personuppgifter som vi behandlar för bokföringsändamål bevaras i enlighet med gällande bokföringslagstiftning.

Vi säljer inte dina personuppgifter till tredjepart.


Dina Rättigheter

Du kan alltid kontakta oss om dina personuppgifter är felaktiga, ändrats eller är ofullständiga. På Mina Sidor kan du själv ändra många av dina registrerade uppgifter hos oss.

Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade, t.ex. om:
uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats
du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.


Direktmarknadsföring:

Du har när som helst rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring. Rätten omfattar även de analyser av personuppgifter (s.k. profilering) som utförs för direktmarknadsföringsändamål. Med direktmarknadsföring avses alla typer av uppsökande marknadsföringsåtgärder (t.ex. via post, e-post och SMS).

Du har möjlighet att välja vilka kommunikationskanaler vi ska använda för utskick och personliga erbjudanden, t.ex. kan du välja att endast få erbjudanden via e-post, men inte SMS. I så fall behöver du inte invända mot personuppgiftsbehandlingen som sådan, utan ändra dina inställningarna på Mina Sidor eller kontakta kundservice.


Cookies

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens (din) dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen Vi använder cookies för att förbättra webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål, val och intressen, samt kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg. Vi använder oss av cookies för att analysera sajten och hur den används samt för marknadsföring genom retargeting.


Öppet Köp, Bytesrätt & Returer

I vår fysiska butik har du öppet köp & bytesrätt i 90 dagar. Då ska produkten vara kvar i sin originalförpackning och ej använd. Öppet köp gäller inte på demo-ex och butik-ex. Öppet köp gäller ej på beställningsvaror, barnvagnar eller bilbarnstolar på grund av säkerhetsskäl.
Kläder får vara provade men ska ha alla taggar och priser kvar.


Vid köp i vår webbhandel har du ångerrätt, bytesrätt & returrätt i 14 dagar från och med att paketet hämtats ut hos tilldelad Service Point eller i vår fysiska butik. Returfrakt för ångrat köp kostar 49 kr (499 kr vid varor som väger över 20 kg/är skrymmande) och du som konsument står själv för den kostnaden (Fri retur i vår fysiska butik).

Öppet köp gäller inte för produkter med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl exempelvis bröstpumpar, vällingmaskiner, nedre delar av underkläder (trosor, baddräkter, badblöjor osv) och produkter med begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara.


Vid nyttjande av ångerrätten skall produkten vara kvar i sin originalförpackning och ej använd, detta gäller även barnvagnar och bilbarnstolar.
Om varan inte uppfyller dessa kriterier kan vi komma att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning.

Observera att det räcker att du meddelar oss att du vill utnyttja din ångerrätt inom 14 dagar, du behöver alltså inte ha skickat tillbaka varan inom 14 dagar för att ångerrätten skall vara giltig.


Om du vill returnera/byta en produkt kontaktar du kundtjanst@childrenshouse.se och skriver ditt ordernummer, varan du vill returnera och om du önskar retursedel via e-post eller brev.
Vid retur bekostar du själv returfrakten på 49 kr (varor/beställningar som skickats som stycke/väger över 20kg har returfrakt på 499 kr).


Vid byte gör du sedan en ny beställning på en gång på den nya varan du vill byta till så skickar vi din nya beställning. Du får en ny faktura/betalning från Klarna på den nya varan och vi uppdaterar din gamla så fort vi mottagit din retur.


Garanti / Reklamation

Svensk konsumentköplag tillämpas av oss.

3 års reklamationsrätt gäller OM varan har ett ursprungligt fabrikationsfel. Detta fel skall konstateras av personal från Childrenshouse.se, varpå kunden erhåller reparation, ny produkt eller pengarna åter (pengar åter gäller då produkten ej går att laga eller bytas till ny). Detta förutsätter att alla skötselråd följts och att normalt användande iakttagits. Garantin täcker eventuella fel i varan men inte fel som uppstått exempelvis genom användning, slitage, olyckshändelser, felanvändning eller vanvård. I övrigt gäller villkor enligt konsumentköplagen dvs. tre års reklamationsrätt mot produktionsfel.

Vid ett eventuellt reklamationsärende skall du kontakta vår kundservice som vidare hjälper dig.

Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mejl på felaktigheten/den defekt hos varan där felet tydligt framgår. Eventuell återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit den defekta varan. Vid en godkänd reklamation står Childrenshouse.se för returfrakten. Innebär reklamationen ett byte av produkt så står även Childrenshouse.se för den nya transportkostnaden.


Om inget fel konstateras på produkten efter felsökning riskerar du att debiteras för den tid vi lagt ner på ärendet. Felsökning där inget fel konstaterats debiteras med 250 kr inkl. moms per påbörjad kvart, maximalt är dock 1000 kr inkl. moms. Garanti- och reklamationsrätten täcker ej handhavande fel, dåliga batterier, smuts, undermålig underhållning, punktering och/eller lösa trådar som inte påverkar funktionaliteten. Vid fall där ärendet ej godkänns som garanti eller reklamation är du som kund skyldig att betala arbetskostnad inklusive eventuell returfrakt. Observera att Childrenshouse.se ej är ensamma beslutsfattare vid garanti- eller reklamationsärenden, detta styrs av tredje part (tillverkaren/leverantören).


Vid en eventuell tvist ska denna lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174

101 23 Stockholm


EU ODR: https://ec.europa.eu/odr


Avslutat köp

När du avslutar ditt köp på ChildrensHouse.se med tryckvalet ”slutför köp” utför du ett köp i webbshoppen. Du får därefter en e-post på uppgiven e-postadress där du kontrollerar att allt stämmer. Kontakta oss via kundtjanst@childrenshouse.se om något inte stämmer. Priserna på ChildrensHouse.se är angivna i svenska kronor (SEK) och inklusive mervärdesskatt (moms). Särskilda avgifter tillkommer för outlösta paket.


Betalningsvillkor

Klarna Checkout användarvillkor Klarna Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Genom att besvara ett par frågor identifierar du dig enkelt och du kan välja den betalmetod som passar dig bäst. En finess med Klarna Checkout är att vi skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Antingen med Klarna faktura eller Klarna konto – eller med kort eller banköverföring. Allt är lika säkert. Om du vill kan du koppla en PIN-kod till Klarna Checkout. Genom att ange eller efterfråga information i Klarna Checkout godkänner du våra användarvillkor och vår användning av dina personuppgifter enligt vad som framgår nedan. Klarna innehar ssl-certifikat samt uppfyller kraven för PCI DSS. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du Klarna AB:s (556737-0431, Norra stationsgatan 61, 113 43 Stockholm), "Klarna", villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas ("Villkoren"). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna Checkout. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter. För att få använda Klarna Checkout måste du vara minst 15 år.


Betalsätten som klarna erbjuder är följande;


Faktura - Betala inom 14 dagar (0 kr i avgift)

Faktura - Betala i slutet av nästa månad (29 kr i avgift)

Konto - Direktbetala eller dela upp din betalning från ett visst belopp i månaden (beroende på summan av köpet). Uppläggningsavgift 29:-, Rörlig årsränta.

Kortbetalning - Säker betalning där pengarna dras direkt från ditt konto.

Banköverföring - Överföring direkt från din bank.

Klarna direkt - Pengarna dras direkt från ditt konto, du godkänner med bankID.

Delbetalning - Uppläggningsavgift och Aviavgift varierar beroende på orderns belopp. Klarna gör en kreditbedömning av dig som konsument för att bedöma kreditvärdighet.

Klarna gör aldrig en kreditupplysning. För fler villkor se klarnas hemsida www.klarna.se


Identifiering, anpassning och riskbedömning
För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna Checkout samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna Checkout anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifylla adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress. Betalning, avgifter Klarna Checkout uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, 60 kr påminnelseavgift samt dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna Checkout. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna Checkout. Vid kort-och direktbetalning har vi säkra betallösningar. När du slutför ett köp via Klarna Checkout träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Användning, PIN-kod Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna Checkout. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Klarna Checkout erbjuder möjligheten att välja en personlig kod, s k PIN-kod. Denna PIN-kod är ett valfritt alternativ för dig som önskar ett extra skydd när du ehandlar. Tänk på att inte välja en kod som har något samband med ditt eget personnummer, telefonnummer eller liknande, att inte avslöja koden för någon eller att anteckna koden på ett sådant sätt att utomstående kan anta att det avser en PIN-kod. Försäkran Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande. Om du använder tjänsten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och härmed accepterar Villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Genom att uppge personuppgifter om andra personer bekräftar du även att du har medgivande att uppge dessa uppgifter och att uppgifterna får användas för de ändamål och på de sätt som beskrivs i dessa Villkor.

Missbruk
Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda, samt användning av Klarna Checkout i övrigt på sätt som inte är avsett, kommer att bedömas av Klarna som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna Checkout, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter, sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan komma att spärras från vidare möjlighet att använda Klarna Checkout. Din efterlevnad av Villkoren och enskilda betalningsvillkor för Klarnas tjänster påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna Checkout och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.

Personuppgifter
Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna Checkout och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig. Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:

1. Kontaktinformation - namn, adress, e-postadress, telefonnummer m m

2. Personnummer

3. Betalningsinformation - kortnummer, fakturainformation m m

4. Finansiell information - t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)

5. Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör

6. Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.

7. Information om din dator/enhet - IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar mm.

8. Allmänt tillgänglig information på internet

Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna Checkout. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES-området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarigt för behandlingen av dina personuppgifter. Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på personuppgiftsombud@klarna.com. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.

Cookies
Klarna använder cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från Klarnas webbserver och som sparas av din webbläsare för att ge dig tillgång till olika funktioner. Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa Klarna Checkout efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Cookies kan inte skada din dator. Se vidare Klarnas Information om cookies för närmare information om hur Klarna använder cookies. Genom att använda Klarna Checkout godkänner du vår användning av cookies.

Ändringar, tillägg och övriga Tjänster
Klarna ändrar och förbättrar hela tiden tjänsterna och förbehåller sig rätten att ändra Villkoren för den vidare användningen av Klarna Checkout. Läs därför alltid igenom Villkoren inför varje nytt köp. För övriga tjänster som Klarna tillhandahåller gäller Klarnas vid var tid gällande villkor och prislista för sådana tjänster. Villkor och prislista finns tillgängliga på www.klarna.se. Om det visar sig att ett visst villkor inte är verkställbart skall detta inte påverka några andra villkor.

Länkar till eller från andra webbplatser
Klarna godkänner eller kontrollerar inte någon tredje mans webbplats eller applikation och vi ansvarar inte och är inte skyldiga på något sätt för deras innehåll. Till den delen du använder sådan webbplats eller applikation från tredje part tillämpas villkoren för den platsen/applikationen.

Ansvarsbegränsning, tillämplig lag och tvister
Utöver vad som följer av Villkoren eller tvingande konsumenträttslig lagstiftning ansvarar Klarna inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats av användningen av Klarna Checkout. Klarna ansvarar inte heller för skada som uppkommit om kunden inte följt bestämmelserna om PIN-kod. Svensk rätt tillämpas och eventuella tvister ska hanteras av allmän domstol.

Uppsägning
Rätten för dig att använda Klarna Checkout kvarstår tills dess att någon av parterna säger upp den. Sådan uppsägning har omedelbar effekt men påverkar inte villkor och skyldigheter för genomförda köp (obetalda fakturor, avgifter m m) eller rätten att behandla personuppgifter på det sätt som framgår ovan. Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket kan innebära att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Du får i sådana fall en kopia av kreditupplysningen hemskickat till dig.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10. Må-to 8.30-20.00, fre 8.30-17.00. Helger 10.00-17.00. Klarna Checkout Användarvillkor 1.3 – 13 maj, 2013