Frakt och leveranser

Packning av varor

Vi på Childrenshouse tycker om återanvändning och miljön. Därför sparar vi allt emballage som kommer från våra leverantörer och använder det när vi packar era beställningar. På så sätt behöver vi inte köpa ytterligare kartonger eller packningsmaterial som sedan slängs, vi tycker att det känns bättre att använda oss av det vi redan har. Eftersom att alla kartonger är olika stora kan det hända att just ditt paket är specialanpassat efter varorna du beställt. Vi packar för hand med omsorg på vårt lager i Umeå för din skull och för miljön!


Hämta fraktfritt i butiken

Hämta din order fraktfritt i butiken i Umeå.
Vid uthämtning ska ordernummer samt giltig legitimation uppvisas. Hämtar du paket åt någon annan ska både din och mottagarens legitimation uppvisas.
Paketet ska hämtas ut inom 14 dagar. Ej hämtade paket avbokas och hålls inte kvar åt köparen.


Beställningsförfaranden

När du lagt din order så börjar vi att behandla den inom 2 dagar (vanligtvis samma dag men ej under lördag, söndag eller röda dagar). Alla beställningar som packats under en dag hämtas av DHL på eftermiddagen och tas därvid över av deras transporter.

När du har lagt din order skickas det ut en automatiskt genererad orderbekräftelse med fullständiga villkor i varaktig läsbar form, samt ungefärlig leveranstid. Om du beställt en vara som inte finns kvar i lager (kan hända på grund av butikslager, stöld eller fel i lagersaldo) kommer du att kontaktas per mejl eller via telefon för att bli informerad om detta.

"FÅ KVAR" - i lager inebär att vi har mindre än 5st av produkten kvar hos oss. Eftersom vårt lager är vår butik så kan varan hinna sälja slut innan vi hinner hantera din order.

Vissa varor har under köpknappen en text som lyder "Beställningsvara". Detta betyder att varan inte finns i lager utan beställs hem när du lägger din order. Dessa varor har en längre leveranstid på 1-2 veckor. Vid speciella omständigheter kan denna leveranstid vara längre (se nedan stycke).



Varor som ej kan levereras
Ibland händer det tyvärr att det är möjligt att beställa varor som inte finns i vårt lager trots att det står "Finns i lager" på hemsidan. Detta kan bero på fel i lagersaldo eller svinn. Om detta händer så får du besked om det via e-post och vi erbjuder om möjligt en ersättningsvara som motsvarar den du ursprungligen beställt. Undantag gäller rea- eller utgående varor, dessa stryks istället från din order.


Beställningsvaror

Vissa av våra produkter har en längre leveranstid då de beställs direkt från leverantören när du lägger en order.
Detta syns på produktkortet under köpknappen med en text där det står "Beställningsvara". I vissa fall står det även en tydligare längre text.
Leveranstiden på dessa produkter är vanligtvis 1-2 veckor.

I vissa fall kan leveranstiden vara längre om varan till exempel är slut även hos tillverkaren eller om något annat oförutsägbart händer. Om så skulle vara fallet kontaktar vi dig omgående.

Även varor som endast får hämtas i vår butik i Umeå kan vara beställningsvaror - detta betyder inte att du kan beställa och få det hemskickat utan de kan ändå enbart hämtas i butiken. Vid beställning på varor som endast kan hämtas i butik blir du kontaktad via SMS så fort dina varor finns redo.


Fraktkostnad

Vi skickar endast inom Sverige och frakt- och hanteringskostnad är 49 kronor. Fraktfritt när du handlar över 500:-.

Vid beställning av varor som enskilt eller tillsammans med andra överskrider 20 kg är fraktkostnaden 499:-


Returfrakt
Om du önskar returnera en vara på grund av ångrat köp så står du för returfrakten på 49 kr.
Vid retur på Stycke (varor som överskrider 20 kg eller är skrymmande) är returfrakten 499 kr.

Vid en godkänd reklamation så står vi för returfrakten.


Leveranstid

Beroende på mottagaradress inom Sverige så beräknas leveranstiden vara 2-5 arbetsdagar (vardagar) efter det att din beställning skickats från oss.
Vid större kampanjer och helgdagar (exempelvis Black Friday och under december månad) kan leveranstiden förlängas.
Samtliga leveranser sker efter avisering via e-post eller sms. Giltig legitimation som stämmer överens med namn på försändelsen måste visas upp vid utlämning/leverans.

Distributör är DHL. Vid beställning av tyngre/större paket skickas detta med Schenker.
Paketet ska hämtas ut inom 14 dagar annars går det i retur till ChildrensHouse.se. Om paketet ej hämtas ut debiteras du en hanteringsavgift på 150 kronor som ska betalas inom 10 dagar.
Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Distributör

DHL Servicepoint – från 1 kg upp till 20 kg. Avser beställningar med en vikt under 20 kg. Försändelsen anländer till ditt närmsta DHL-ombud, t.ex. en närliggande livsmedelsbutik eller bensinmack. En SMS-avi skickas ut med information var du kan hämta ditt paket. Paketet ska hämtas inom 14 dagar för att förhindra att det går i retur. Childrenshouse.se kan inte påverka antal dagar paketet ligger kvar. Har köparen inte möjlighet att hämta ut paketet måste denne själv finna en lösning.

Vi på Childrenshouse.se ansvarar ej över vilket DHL-ombud ditt paket hamnar hos. Detta är ingenting vi kan ändra på efter att du lagt din order utan detta väljs automatiskt ut av DHL. Du som kund ansvarar själv över att kunna hämta ut ditt paket där det ligger.


Beställningar över 20 kg

Vid större och tyngre gods över 20 kg är Schenker distributör av varan/varorna.

Ej hämtade paket

Paketet ska hämtas ut inom 14 dagar annars går det i retur till ChildrensHouse.se. Om paketet ej hämtas ut debiteras du en hanteringsavgift på 150 kronor som ska betalas inom 10 dagar. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Childrenshouse.se har inte möjlighet att förlänga antal dagar paket ligger kvar hos ditt ombud. Har du inte möjlighet att hämta ut paketet inom 14 dagar måste du själv hitta en lösning på detta.


Transportskador

ChildrensHouse.se rekommenderar att du anmäler transportskadan direkt på plats hos utlämningsombudet. Fotografera emballaget och skadan och bilderna e-postar du till kundtjanst@childrenshouse.se med utförlig information om ditt ärende och kontaktuppgifter inom skälig tid. Behåll produktens fullständiga emballage så att det kan besiktigas vid handläggning av skadeärendet.


Felaktig leverans eller förseningar

Vid felaktig leverans, dvs. leverans av fel vara, fel antal, skadad eller bristfällig vara, ber vi dig snarast möjligt kontakta kundtjanst@childrenshouse.se.
Vi är betalningsansvariga för transporter till dig och du är ansvarig för transporter till oss. Gäller det ersättningsvaror eller reklamationer står vi alltid för fraktkostnaden.
Skulle din leverans försenas ska detta meddelas dig, samt ny information om när leverans kan förväntas. Vid leveransförseningar har du rätt att häva köpet utan kostnad.