Allmänna villkor

Personuppgiftshantering

Vi har som målsättning att följa alla vid var tid gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd såsom till exempel Dataskyddsförordningen / GDPR (General Data Protection Regulation). Vi samlar inte in eller behandlar mer uppgifter än vad vi behöver för att kunna uppfylla dina förväntningar och de skyldigheter som vi har mot dig.

Ett genomfört köp hos Childrenshouse.se innebär att du som kund ger tillåtelse för användning av personuppgifter och cookies enligt rådande personuppgiftslag. Vi sparar och behandlar personuppgifter för att vi ska kunna skicka dig anpassade medlemserbjudanden och för att göra marknads- och kundanalyser samt för att möjliggöra riktad marknadsföring till dig baserad på dina tidigare inköp.

Vi sparar ditt för- och efternamn, ditt telefonnummer, din e-postadress, din postadress samt din köphistorik på vår webbplats samt i butik för att underlätta vid kundtjänstärenden, returer, reklamationer och sms-utkick om status på din beställning. Vi sparar dina personuppgifter så länge du är medlem hos oss på Childrenshouse.se.


Personuppgifter överförs till våra samarbetspartners, i syfte att administrera och underlätta ditt köp, för att administrera ditt medlemskap hos oss och hjälpa oss med marknadsföringsutskick. Dessa samarbetspartners är t.ex. transportbolag, betalpartner, e-postleverantör och webbanalysleverantör. Dessa företag är personuppgiftsbiträden och det är fortfarande vi som är personuppgiftsansvariga. Vi säkerställer att våra partners hanterar personuppgifter enligt gällande lagstiftning och på ett säkert sätt genom att ingå avtal om hantering av personuppgifter med dem.


Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det finns ett behov av att bevara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna lämnades, eller samlades in för. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål.

Om du kontaktar oss via e-post så sparas vår korrespondens så länge som det är nödvändigt för att uppfylla ändamålet med ärendet.
Personuppgifter som vi behandlar i syfte att administrera kundförhållande, inklusive dina köp och användarkonton, eller för att fullgöra avtal och rättsliga förpliktelser gentemot dig, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrättsåtaganden, behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna administrera kundförhållandet och fullgöra vårt avtal eller våra rättsliga förpliktelser och åtaganden gentemot dig. Personuppgifter som vi behandlar för bokföringsändamål bevaras i enlighet med gällande bokföringslagstiftning. Vi säljer inte dina personuppgifter till tredjepart.

 

Dina Rättigheter

Du kan alltid kontakta oss om dina personuppgifter är felaktiga, ändrats eller är ofullständiga. Du kan även be om att få tillgång till dina sparade personuppgifter.

Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade, t.ex. om:
uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats, du invänder mot behandling för direktmarknadsföringsändamål. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.

 

Direktmarknadsföring

Du har när som helst rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring. Rätten omfattar även de analyser av personuppgifter (s.k. profilering) som utförs för direktmarknadsföringsändamål. Med direktmarknadsföring avses alla typer av uppsökande marknadsföringsåtgärder (t.ex. via post, e-post och SMS).

Du har möjlighet att välja vilka kommunikationskanaler vi ska använda för utskick och personliga erbjudanden, t.ex. kan du välja att endast få erbjudanden via e-post, men inte SMS. I så fall behöver du inte invända mot personuppgiftsbehandlingen som sådan, utan ändra dina inställningarna på Mina Sidor eller kontakta kundservice.

 

Cookies

Cookies är små textfiler som lagras på besökarens (din) dator och som är möjliga att använda för att följa vad besökaren gör på webbplatsen. Vi använder cookies för att förbättra webbplatsen för besökaren t.ex. genom att anpassa webbplatsen efter besökarens önskemål, val och intressen, samt kunna hjälpa dig att hålla reda på vilka varor du lagt i din varukorg. Informationen som samlas in genom cookies innehåller dock ingen personlig information utan används för att fastställa besökares mönster gällande användningen av våra webbtjänster. När det gäller beteende på www.childrenshouse.se sparas inte heller IP-adresser i våra databaser. Som hemsidebesökare kan därför informationen om dig aldrig kopplas samman med din identitet.

Via din webbläsare kan du både radera cookies samt stänga av möjligheten för oss att lagra cookies på din dator. Väljer du att göra detta kan dock ett flertal funktioner på hemsidan sluta att fungera korrekt.

Klicka på den här meningen för att läsa mer om vår Cookiepolicy.

 

Ångerrätt och Bytesrätt via e-handel

Vid köp i vår webbhandel har du ångerrätt och bytesrätt i 14 dagar från och med att paketet hämtats ut hos tilldelad Service Point eller i vår fysiska butik. Ångerfristen börjar gälla dagen efter att du som konsument mottagit varan. Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag. Vid nyttjande av ångerrätten är det konsumenten som står för returfrakten.

Ångerrätten gäller inte för produkter med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl exempelvis bröstpumpar, sovlarm, nedre delar av underkläder (trosor, baddräkter, badblöjor osv) och produkter med begränsat hållbarhetsdatum eller som klassas som färskvara.

Du som konsument har rätt att undersöka varans egenskaper och funktioner. Vänligen hantera detta på ett varsamt sätt utan att åsamka onödig skada på produktens förpackning, emballage eller funktion. Vid barnvagn eller bilbarnstol ska konsument vara extra försiktig och inte köra vagn utanför hemmet och inte montera bilbarnstol mer än att prova den på sätet i bilen.  Skulle varan hanteras på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den har Childrens House rätt att ta ut ersättning för värdeminskning, dock ej högre än 1000 kr.

Ångrar du som konsument ditt köp eller vill byta varan ska du meddela detta till Childrens House så fort som möjligt, inom de 14 dagar ångerrätten gäller, via mejl till kundtjanst@childrenshouse.se

Du som konsument ska i mejlet skriva ditt namn, adress, telefonnummer och epost. Du ska också skriva vilken vara/vilka varor du vill frånträda avtalet från, när du beställde dessa och vilket datum varan/varorna mottogs. Konsument ska också specificera om retursedel ska sändas via e-post eller per post. 

Konsument ska sedan återsända varan/varorna så fort som möjligt inom 14 dagar. Konsument ska ha förpackat varan/varorna  så att varan/varorna som returneras inte skadas under frakten.

Vid byte gör konsument sedan en ny beställning på en gång på varan hen vill byta till, då skickar Childrens House den nya beställningen så fort som möjligt. Konsument får en ny faktura/betalning från Klarna på den nya beställningen och Childrens House uppdaterar den gamla fakturan så fort vi mottagit  returen från konsument.

 

Mer om Ångerrätten kan du läsa här: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/standardmall-for-information-om-angerratten

Blankett Ångerrätt hittar du här: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

 

Returfrakt och Återbetalning

Vid nyttjande av ångerrätt och bytesrätt är det konsumenten som ska betala returfrakten såvida det inte gäller reklamation eller felskick.

Returfrakt standard kostar 79 kr, däremot Retur av Barnvagnschassin, kompletta barnvagnar (chassi, sittdel/liggdel), fotbolls- och hockeymål och större bordsspel kostar 159 kr.

 Vid retur av STYCKE (varor över 20 kg/skrymmande) är returfrakten 499 kr.

Fri returfrakt vid retur i butiken på Bruksvägen 15, 90621 Umeå.

Återbetalningen kommer ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 3 dagar från och med den dag då vi mottagit retur från konsument. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som konsument själv har använt för den inledande affärshändelsen, om konsument och Childrens House inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta konsument något.

 

Ej uthämtat paket

Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten. Om du som konsument väljer att inte hämta ut paketet går det slutligen i retur till oss och en hanteringsavgift på 150kr debiteras dig som konsument. Om ditt ordervärde understiger 150 kr uteblir återbetalning från Childrens House.  Childrens House har inte möjlighet att förlänga antal dagar paket ligger kvar hos ditt ombud. Har du inte möjlighet att hämta ut paketet inom 14 dagar måste du själv hitta en lösning på detta.

 

Reklamation / Garanti

Om din vara skulle gå sönder kontaktar du oss på kundtjanst@childrenshouse.se eller besöker någon av våra butiker. Gäller det barnvagnar, bilbarnstolar, bröstpumpar, hygienprodukter, termometrar, pool eller pooltillbehör kan du enbart besöka butiken på Ersboda, Bruksvägen 15 90621 Umeå.

De flesta reklamationer är enkla att åtgärda genom att vi skickar reservdelar. Skulle det vara en mer avancerad reparation, så bokar Childrens House returfrakt och utför reparationen hos oss. Kontakta oss alltid innan eventuell verkstad anlitas, vi kan tyvärr inte ersätta utgifter som inte godkänts av oss på förhand.

Childrens House har inte möjlighet att skicka ut lånevagn eller lånebilstol vid reparationer. Skulle produkten behöva skickas in för reparation står Childrens House för alla leveranskostnader men kunden är själv ansvarig för att ordna med lånevagn eller lånestol.

 

Vid reklamation av produkt köp via Childrenshouse.se (e-handel) ska konsument mejla in till kundtjanst@childrenshouse.se inom skälig tid (senast 2 månader efter mottaget paket).
För snabbast hantering, se till att få med så mycket information som möjligt som: ordernummer, kundnummer, personnummer,  varumärke/modell, inköpsdatum, vagnens chassinummer (se etikett på chassit).  Skäl för reklamation - som hur och när uppstod defekten.  Bifoga bilder eller kortare filmer vid synliga fel.

Eventuell återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit den defekta varan. Vid en godkänd reklamation står Childrens House för returfrakten. Innebär reklamationen ett byte av produkt så står även Childrens House för den nya transportkostnaden.

Om konsument reklamerar en vara och inget fel konstateras på produkten efter felsökning kommer konsument att debiteras för den tid Childrens House lagt ner på ärendet. Felsökning där inget fel konstaterats debiteras med 250 kr inkl. moms per påbörjad kvart, maximalt är dock 1000 kr inkl. moms.

Garanti- och reklamationsrätten täcker ej handhavande fel, dåliga batterier, smuts, undermålig underhållning, punktering och/eller lösa trådar som inte påverkar funktionaliteten. Vid fall där ärendet ej godkänns som garanti eller reklamation är du som kund skyldig att betala arbetskostnad inklusive eventuell returfrakt. Observera att Childrens House ej är ensamma beslutsfattare vid garanti- eller reklamationsärenden, detta styrs av tredje part (tillverkaren/leverantören).

 

Svensk konsumentköplag tillämpas av oss.
3 års reklamationsrätt gäller OM varan har ett ursprungligt fabrikationsfel. Detta fel skall konstateras av personal från Childrens House, varpå kunden erhåller reparation, ny produkt eller pengarna åter (pengar åter gäller då produkten ej går att laga eller bytas till ny). Detta förutsätter att alla skötselråd följts och att normalt användande iakttagits. Garantin täcker eventuella fel i varan men inte fel som uppstått exempelvis genom användning, slitage, olyckshändelser, felanvändning eller vanvård. I övrigt gäller villkor enligt konsumentköplagen dvs. tre års reklamationsrätt mot produktionsfel.

 

Vid fall då konsument och Childrens House inte kommer överens angående reklamation/garanti har vi en tvist. Konsument kan då vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/

Adress ARN: Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174

101 23 Stockholm

 

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

Adress: Generaldirektoratet för rättsliga frågor och konsumentfrågor
Europeiska kommissionen
1049 Bruxelles/Brussel
Belgien

 

Vi använder 3D-Secure
3D Secure är en säkerhetslösning för kortköp på internet som har tagits fram av kortnätverken Visa* och Mastercard**. 
3D Secure innebär ett extra skydd för eventuella bedrägerier, då det är den kortutgivande banken som tar ekonomiskt ansvar.
* Verifyfied by Visa
** MasterCard Secure Code